Legal framework for the automation of rail traffic
Legal framework for the automation of rail traffic
One of the greatest challenges for the railroad is the switch to fully automated driving. In many areas of application, this changeover will be necessary in order to establish rail transport as an attractive alternative to automated road transport over the long term. A rail system that has been consistently optimized around the core of fully automated driving makes it possible to simplify and optimize processes and technologies. The fully automatic operation enables smaller units (“rail buses”) to be driven according to requirements, which can be combined into “virtual trains” as required. With current technology, implementation is possible, as people movers and metros show in daily operation. This path should also be followed consistently for reasons of climate policy.
A transfer of these technologies to the normal railway requires an adaptation of the current operating procedures. Procedures and requirements for normal operation, the monitoring of operations (control and safety technology) and the reaction to malfunctions must be described. The legal challenge here is that the operating guidelines and licensing law are based on the presence of a train driver.
Hagemeyer, Friedrich et. alAutomatisiertes Fahren auf der SchieneTechnische und rechtliche Aspekte für die Praxis. essentials. Springer Vieweg. 2021. Getrieben durch akuten Fachkräftemangel besteht im Fernbahnbetrieb Bedarf an einer durchgreifenden Automatisierung unter Einsatz modernster Technologien. Chancen für eine wirtschaftliche Umsetzung bietet ein hochassistierter Betrieb, mit dem die Anforderungen an die Ausbildung von Triebfahrzeugführern radikal reduziert werden. In der vorliegenden Analyse werden die derzeitigen Tätigkeitsfelder eines Triebfahrzeugführers denen in einem vollautomatischen bzw. hochassistierten Bahnbetrieb hinsichtlich der rechtlichen und betrieblichen Randbedingungen gegenübergestellt. Dabei stellt der vollautomatische Bahnbetrieb in der regulatorischen Fragestellung den komplexesten Betrachtungsfall dar. |
ISBN 978-3-658-32327-1 |
Autonomous driving on the rails
Principal: Dr. Hermann u. Ellen Klaproth-Stiftung
Duration: 10/2017–10/2017
Autonomous driving on the rails
Principal: Dr. Hermann u. Ellen Klaproth-Stiftung
Duration: 10/2017–10/2017
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