IKEM examines the legal framework for automated minibuses and their integration into public transport.
IKEM examines the legal framework for automated minibuses and their integration into public transport.
There are already a large number of demonstration projects with automated shuttles for local public transport. However, these shuttles travel too slow to provide an attractive local public transport service. The ABSOLUT project examines which vehicle and infrastructure technologies are necessary to fully integrate automated minibuses into public transportation in suburban areas.
As a subcontractor of Leipziger Verkehrsbetriebe, IKEM supports the ABSOLUT project with research on selected legal issues surrounding the use of motor vehicles with autonomous driving functions in public transport.
IKEM, HEAT, Naf-Bus, Hub ChainGesetzesentwurf zum autonomen Fahren: Projektübergreifende Stellungnahme 2021. Der Gesetzesentwurf zum autonomen Fahren ist ein guter Start für die Mobilität von Morgen. An einigen Stellen bestehen allerdings noch Unklarheiten und Regulierungslücken, wie zum Beispiel bei der Berücksichtigung externen Infrastruktur und der klaren Orientierung auf ÖPNV Anwendungen, unter den Leitgedanken Umweltschutz und Daseinsvorsorge im Mobilitätsbereich. Zu diesem Ergebnis kommt eine Stellungnahme der vier Projektkonsortien Absolut, Hub Chain, HEAT und Naf-Bus. |
ABSOLUT – Automatischer Busshuttle selbstorganisierend zwischen Leipzig und dem BMW-Terminal
Principal: Federal Ministry for Economic Affairs and Climate Action
Project partner: BMW Group Werk Leipzig, DB Schenker, IAV, Leipziger Messe, Leipziger Verkehrsbetriebe , Stadt Leipzig
Duration: 01/2020–
ABSOLUT – Automatischer Busshuttle selbstorganisierend zwischen Leipzig und dem BMW-Terminal
Principal: Federal Ministry for Economic Affairs and Climate Action
Project partner: BMW Group Werk Leipzig, DB Schenker, IAV, Leipziger Messe, Leipziger Verkehrsbetriebe , Stadt Leipzig
Duration: 01/2020–
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