Overhead line trucks are a building block for the electrification of heavy goods traffic. IKEM develops proposals for a suitable legal framework.
Overhead line trucks are a building block for the electrification of heavy goods traffic. IKEM develops proposals for a suitable legal framework.
The advancing climate change highlights the need for a timely decarbonization in all sectors of the economy. Both national and European politicians recognized this process and aim to find solutions by setting stricter climate targets for 2030 and 2050. However, emissions from the transport sector have stagnated in recent decades, especially in Germany. In this context, a decarbonization solution, particularly for the high-emission heavy-duty transport sector, can be considered goal-oriented. The catenary truck represents such a solution and is being researched as part of the AMELIE II project.
As a follow-up project to AMELIE, the AMELIE II project aims at creating a technical, economic, logistical and legal framework for integrating the overhead line infrastructure for electrically powered trucks into the existing infrastructure and creating a suitable billing system. The exchange between the technical-economic and legal sides, as well as the identification of relevant stakeholders and their involvement, is central to this.
The project also aims to develop proposals for a uniform legal framework for catenary trucks in Germany and Europe. To this end, IKEM conducts legal analyses and develops concrete recommendations for action in exchange with the project partners.
Claes, Fynn; Knezevic, GivernyEuropean launch vision for Electric Road SystemsPolicy Paper, entstanden im Rahmen des Projekts AMELIE II. 2022. Electric Road Systems can become a key instrument to decarbonize the road transport sector in Europe. Only a European, interoperable implementation approach can exploit ERS‘ full potential. The following paper illustrates which impact EU legislation has on ERS, which barriers Member States face in regard to ERS and outlines a launch vision based on national strategies, policies and EU requirements. |
|
Knezevic et al.Teilstudie 1 – Rechtlich kohärentes Betriebs- und Marktszenario eines Akteursmodells für Electric-Road-SystemsVersion 2.0. Erstellt im Rahmen des durch das BMWK geförderten Projektes AMELIE 2. 2022. Im Rahmen der Teilstudie 1 des Forschungsprojektes AMELIE 2 wird das im Rahmen des Vorgängerprojektes AMELIE identifizierte Vorzugsmodell zur Finanzierung und Abrechnung der Fahrstromnetze hinsichtlich Betriebsszenario und Marktmodell mit seinen zwei Stufen (Markhochlauf und Regelbetrieb) detailliert beschrieben und rechtlich geprüft. Die Teilstudie kommt zu dem Schluss, dass die Finanzierung der Infrastruktur und die Fahrstromabrechnung getrennt organisiert werden sollten. |
|
Claes, FynnLeitfadeninterviews im Projekt AMELIE II 2022. Die im Rahmen des Projekts AMELIE II gehaltenen Leitfadeninterviews im Zusammenhang mit der Elektrifizierung des Schwerlastverkehrs werden zusammengefasst und analysiert. Enthalten sind zehn Interviews, darunter mit der Autobahn GmbH des Bundes, Alstom S.A. und dem Bundesverband Güterkraftverkehr und Logistik (BGL). |
|
Giverny Knezevic, Benjamin Grosse, Matthias HartwigStromabrechnung in Elektrischen Straßensystemen (ERS) 2021. Nach dem vom IKEM entwickelten Akteursmodell für die Finanzierung und Abrechnung elektrischer Straßensysteme (ERS) ergeben sich für die ERS-Nutzer sowohl Maut- als auch Stromkosten. In Deutschland setzt sich der Strompreis nach jetziger Rechtslage aus diversen Preisbestandteilen zusammen. Das vorliegende Working Paper untersucht zum einen welcher der identifizierten ERS-Akteure welche Abgaben abführen sollte. Zum anderen wird ein System zur Verluststromabrechnung vorgestellt. Obwohl ERS rechtlich als Teil der Straße und Letztverbraucher im Sinne des EnWG einzuordnen sind, fallen bis zu den Netzanschlusspunkten u.a. Netzentgelte an. Bezüglich der Netzentgelte wird eine Anpassung der gesetzlichen Vorgaben zur Entgeltermittlung vorgeschlagen, um dem Umstand Rechnung zu tragen, dass ERS nicht Teil des Energieversorgungsnetzes sind. Weiterhin werden Gesetzesanpassungen des EEG bzw. der StromStV empfohlen, um die Stromabrechnung im ERS zu vereinfachen. Um den Strompreis für ERS-Akteure zu reduzieren, könnten ggf. bereits nach derzeitiger Rechtslage Ermäßigungsmöglichkeiten genutzt werden (Individuelle Netzentgelte, Konzessionsabgabe). Andere Ermäßigungen müssten erst im Wege von Gesetzesanpassungen geschaffen werden, die in dem Working Paper herausgearbeitet werden (z.B. Besondere Ausgleichsregelung im EEG und Energiesteuerrichtlinie). |
|
Claes, FynnThe Market Ramp-Up of Electric Road Systems in Germany and the EU – A critical Analysis of the Economic and Regulatory Timeframe and its defining VariablesMaster thesis prepared at Hochschule für Wirtschaft und Recht Berlin in the context of the IKEM project AMELIE II. 2021. This master thesis aims to identify the defining variables for a market ramp-up of electric road systems (ERS) and to develop scenarios for the potential market launch of the technology in Germany and Europe. For this purpose, a comprehensive analysis of the political, regulatory and economic variables is conducted, which finally leads to the generation of different market ramp-up scenarios. The master thesis was prepared in the context of the IKEM project AMELIE II. |
AMELIE 2 – Billing systems and methods for electrically operated trucks, as well as their interoperable infrastructures in the European context 2
Principal: Federal Ministry for Economic Affairs and Climate Action
Project partner: Fachhochschule Erfurt, Siemens Mobility
Duration: 11/2020–10/2023
AMELIE 2 – Billing systems and methods for electrically operated trucks, as well as their interoperable infrastructures in the European context 2
Principal: Federal Ministry for Economic Affairs and Climate Action
Project partner: Fachhochschule Erfurt, Siemens Mobility
Duration: 11/2020–10/2023